Motorrijles in Alphen aan den Rijn en heel omgeving

Nooit meer in de vervelende files! Of u nu het motorrijbewijs in Alphen aan den Rijn of in uw woonplaats wilt gaan halen voor uw werk of ontspanning. Geniet van het lekkere vrije gevoel wat motorrijden u geeft als u gaat touren met uw vrienden.

Om deel 1 (AVB) examen af te leggen is je theorie niet verplicht mits je in het bezit bent van rijbewijs B (AUTO). (Met andere woorden dan kun je beginnen met motorrijles heb je geen Autorijbewijs B dan moet je dus eerst je theorie hebben voordat je begint) alle AVB Oefeningen staan onderaan de pagina.

Om deel te nemen aan deel 2 (AVD) moet je in bezit zijn van je theorie. (Theorie kan je halen vanaf je 17e) en dat verzorgen wij ook.

Heb je geen autorijbewijs, dan mag je geen les op de openbare weg.

 

Om het motorrijbewijs te halen moet je 3 examens afleggen,

ATH Theorie Examen ( Dat is ook mogelijk bij ons met een Theoriecursus op zondag en maandag examen )
AVB Examen ( Voertuigbeheersing )
AVD Examen ( Verkeersdeelneming )

Ook zijn er 3 categorieën met betrekking tot leeftijd en vermogen van de motor. Alle aanwezige motoren waar wij op lessen zijn voorzien van een ABS systeem ( anti blokkeer systeem ).

Categorie A1

Vanaf 18 jaar maximaal 125 cc en maximaal 11 KW.
Categorie A1 KTM 125 DUKE

Categorie A2

Vanaf 20 jaar kun je rechtstreeks instromen voor de A2 categorie maximaal 35 KW.
Categorie A2 Honda CBF 500, Honda CBR 600 en Honda CB 650 F

Categorie A

Vanaf 24 jaar rechtstreeks instromen voor de onbeperkte motor categorie.
Categorie A Honda CBF 500, Honda CBR 600 en Honda CB 650 F

Onze Motoren worden onderhouden door Kaspers Motoren in Alphen aan den Rijn. Klik op de logo om op hun website te komen.

 

 

Heb je categorie A1 of A2 gehaald dan kun je 2 jaar na afgifte rijbewijsdatum motor opnieuw opgaan voor de volgende categorie. Je hoeft dan alleen een AVD examen (verkeersdeelneming) af te leggen.

Heb je al eerder de leeftijd voor de volgende categorie maar ben je nog geen 2 jaar in het bezit van het eerder behaalde rijbewijs en wil je toch al op voor de volgende categorie dan is dat mogelijk maar dan moet je ook opnieuw een AVB examen (voertuigbeheersing) afleggen. Ga je met je 20 ste jaar al voor het A2 rijbewijs dan kun je 2 jaar later al een examen doen voor het zware motorrijbewijs de categorie A onbeperkt. In dat examen voor het zware rijbewijs hoef je dan alleen af te rijden voor verkeersdeelneming dus hoef je niet opnieuw ook de bijzondere verrichtingen te doen. Wel zitten er in dat examen 4 oefeningen die je dan moet kunnen waarvan je er 2 tijdens het examen moet doen.

  1. Lopen met de motor en achteruit inparkeren.
  2. Wegrijden uit een parkeervak.
  3. Stapvoets rijden.
  4. Halve draai keren met de motor.

De kledingeisen:

Om je als motorrijder beter te beschermen gelden er tijdens de motorrijlessen en het motorexamen kledingeisen. Tijdens de rijlessen kun je gebruik maken van de kleding van de rijschool. Eigen motorkleding mag natuurlijk ook.

 

Deze eisen zijn:

Helm ( heeft de rijschool )

Oogbescherming ( Heeft de rijschool )

 Schoenen (die de enkels bedekken) ( heeft de rijschool )

Handschoenen   ( heeft de rijschool )

Motorkleding (jas + broek) ( heeft de rijschool )

 

Opfris Les

Heb je al een motorrijbewijs maar heb je al een tijd niet gereden dan is een opfris les misschien iets voor jou. Ben je wat onzeker om na een tijd weer op de motor te stappen dan is het verstandig om een opfris les te doen, dan kan je denken aan bijzondere verrichtingen AVB of op de weg AVD zodat je daarna weer zelfverzekerd en veilig met de motor op pad kunt. Deze les word natuurlijk geheel afgestemd op de wensen van jou zelf.

 

Belangrijk:

Tijdens de Motorrijles ben je zelf verantwoordelijk voor verkeersboetes. Wij kunnen niet ingrijpen als je rijd.

 

AVB Voertuig Beheersing, ook wel examen bijzondere verrichtingen genoemd.

Tijdens de rijopleiding krijg je te maken met 12 bijzondere verrichtingen.

In totaal laat je bij het examen Voertuigbeheersing zeven oefeningen zien. Alle oefeningen tellen even zwaar.

Uit ieder cluster is één oefening verplicht, en doe je uit de clusters twee tot en met vier één oefening extra. Dus: vier verplichte, en drie oefeningen die de examinator kiest. Je mag elke oefening bij een onvoldoende resultaat één keer overdoen. Om te slagen moet je in totaal vijf van de zeven verschillende oefeningen succesvol afronden. Daarbij voer je in de clusters twee tot en met vier minimaal één oefening correct uit. Dus je laat de examinator op overtuigende wijze zien dat je de motor beheerst bij lage en hoge snelheid. En dat je goed kunt remmen.

 

Cluster 1

Achteruit parkeren

Het eerste cluster bestaat uit de oefening achteruit parkeren. In deze verplichte oefening loop je aan de rechterzijde van de rijbaan met de motor aan de hand. Daarna parkeer je de motor achteruit in een denkbeeldig parkeervak en zet je de motor op de standaard. Vervolgens haal je de motor weer van de standaard en loop je naar rechts het parkeervak uit.

Cluster 2

Langzame slalom


De verplichte oefening in het tweede cluster is de langzame slalom. Er geldt geen richtlijn voor de snelheid. Gezien de geringe tussenafstand ligt een stapvoets tempo voor de hand.

Het gebruik van een slippende koppeling is bij deze oefening verplicht. Van belang is verder de combinatie van juiste bediening, langzaam rijden en het behouden van de balans. Dit alles doe je natuurlijk zonder de pylonen aan te raken!

Wegrijden uit parkeervak

Bij deze keuzeoefening rijd je vanuit stilstand uit een parkeervak weg. Je maakt een haakse bocht en rijdt enkele meters rechtuit. De rijbaanbreedte is drie meter. Het belangrijkste van deze oefening is dat je gecontroleerd een scherpe bocht weet te maken, direct na het wegrijden.

Denkbeeldige acht

Met deze facultatieve oefening laat je zien dat je een complete (denkbeeldige) acht kunt rijden in een rechthoekig kader. Je rijdt met trekkende motor en houdt daarbij een gelijkmatige snelheid aan. Je mag je voetrem gebruiken en eventueel een slippende koppeling.

 

Stapvoets rechtdoor rijden

Hier is het de bedoeling dat je naast de lopende examinator blijft rijden over een afstand van twintig meter. Er wordt gelet op snelheid, balans en een juiste bediening van de motor. Je maakt gebruik van een slippende koppeling. Je voetrem mag je bij deze keuzeoefening ook gebruiken, maar je houdt je voeten tijdens het rijden op de voetsteunen.

Halve draai (links- of rechtsom)

Als de examinator voor deze oefening kiest dan rijd je met licht trekkende motor op een denkbeeldige rijbaan. Na de tweede pylon maak je in één vloeiende beweging een halve draai naar links of rechts. Je rijdt dan terug naar het startpunt.

Cluster 3

Uitwijkoefening

 

Cluster drie bestaat uit drie oefeningen, waarvan de uitwijkoefening verplicht is. Bij de uitwijkoefening kom je met vijftig kilometer per uur aanrijden door de poort. Vijftien meter na de poort moet je vóór een denkbeeldig muurtje van pylonen naar links uitwijken. Daarna keer je weer terug naar de eigen weghelft.

Snelle slalom

Bij de snelle slalom zijn zes pylonen opgesteld. Deze slalom neem je bij een snelheid van minstens dertig kilometer per uur met trekkende motor.

Belangrijk is dat het vloeiend en gelijkmatig gebeurt.

 

Vertragingsoefening

 

Bij deze optionele oefening trek je vanuit stilstand op om snel te komen tot een snelheid van vijftig kilometer per uur. Je rijdt dan in tenminste de derde versnelling. Na het tweede poortje rem je af tot 30 kilometer per uur en schakel je minimaal één versnelling terug. Daarna rijd je met deze snelheid een slalom om drie pylonen die acht meter uit elkaar staan.

Cluster 4

Noodstop

In het vierde cluster is de noodstop de verplichte oefening. Je rijdt minimaal vijftig kilometer per uur. Na het poortje rem je maximaal om zo snel mogelijk tot stilstand te komen. Natuurlijk verlies je de controle over de motor niet.

 

Precisiestop

Bij de precisiestop gaat het erom dat je op een bepaald punt stilstaat. Je rijdt eerst vijftig kilometer per uur en remt beheerst als je het eerste poortje van twee pylonen passeert. Daarna moet je de motor zeventien meter verderop tot stilstand brengen.

 

Stopproef

Naast de precisiestop kan de examinator ook nog kiezen voor de stopproef als tweede keuzeoefening. Het doel van deze oefening is dat je technisch goed remt. Je schakelt kort voordat je stilstaat terug naar de eerste versnelling. Je hebt een korte remweg.

 

 

 

 

Meldt u aan of neem vrijblijvend contact op met Rijschool Toppie 0172-450020